بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» فولاد چیست ؟ - تولید فولاد

فولاد چیست ؟ - تولید فولاد

فولاد چیست؟

واژه آلیاژهای آهنی (ferrous alloys) برای بیان دامنه وسیعی از آلیاژهایی به کار می رود. که عنصر اصلی تشکیل دهنده آنها آهن است یا به عبارت دیگر پایه آهنی (iron – based) هستند.

این آلیاژها به سه گروه اصلی تقسیم می شوند:


  • آهن کار شده (wrought iron).
  • چدن (Cast iron).
  • فولاد (Steel).

آهن کار شده که دیگر به صورت تجاری تولید نمی شود. آهن تقریباً خالصی است که شامل ناخالصی های غیر فلزی به صورت سرباره است. امروزه آهن کار شده در حقیقت از فولاد کم کربن تولید شود. کیفیت این نوع آلیاژ توسط درصد کربن و منگنز پایین مشخص می گردد. (کربن کمتر از 0/08 درصد و منگنز کمتر از 0/06 درصد).

چدن آلیاژی از آهن و کربن است. که عموماً 3 تا 5 درصد کربن و 1 تا 3 درصد سیلیسیم دارد.

فولاد را در گذشته به صورت آلیاژی از آهن و کربن توصیف می کردند. اما امروزه با وجود برخی از مهمترین انواع فولاد نظیر فولادهای Free(IF) – Interstitianl و فولادهای زنگ نزن فریتی نوع 409. که در آنها کربن یا ناخالصی است. که مقدار آن در حد چند جزء در میلیون است. دیگر نمی توان از توصیف آلیاژ آهن و کربن برای فولاد استفاده کرد. طبق تعریف، فولاد باید شامل حداقل 0/50 آهن و یک یا چند عنصر آلیاژی دیگر باشد. این عناصر معمولاً شامل کربن، منگنز، سیلیسیم، نیکل، کرم، وانادیوم، مولیبدن، تیتانیوم، نیوبیم و آلومینیوم هستند.

رایج ترین نوع فولاد، فولاد کربنی ساده (Plain carbon steel) است. که معرف فولادی شامل آهن و کربن به همراه مقادیر اندکی منگنز، سیلیسیم یا آلومینیوم است. یکی دیگر از انواع مهم فولادها، فولاد آلیاژی است. که علاوه بر عناصر ذکر شده. در بالا، مقادیر قابل توجهی از عناصر نظیر کرم، نیکل و مولیبدن. آن را از فولاد کربنی ساده متمایز می کند. بخش خاصی از فولادهای آلیاژی، فولادهای زنگ نزن (stainless steel) هستند. که حداقل 11/5 درصد کرم دارند. فولادهای ابزار (Tool steels) فولادهایی هستند. که برای ساخت ابزار مورد نیاز جهت برش، شکل دهی و سایر فرآیندهای مورد نیاز. برای تبدیل مواد فلزی و غیر فلزی به اشکال مورد نظر بکار می روند.

ذکر این نکته لازم است که برخی فولادها به شکل فولاد ریخته گری (Steel castings) مورد استفاده قرار می گیرند. اما روی بیشتر قطعات فولادی کار مکانیکی انجام می گردد. تا به شکل نهایی برسند. بدین جهت به محصولات کار شده (wrought products) موسوم هستند.


فولاد رسول دلاکان

با سالها تجربه ی گرانبها در زمینه ی تأمین و توزیع و عرضه انواع ورق آلیاژی – انواع فولاد آلیاژی. با اشکال مختلف تولیدی.از جمله ورق- میلگرد – تسمه – پروفیل – میلگرد با استاندارد و گواهینامه های روز دنیا در سراسر ایران فعالیت مینماید.


صنعتگر گرامی از اینکه ما را جهت خرید فولاد آلیاژی مورد نیاز خویش انتخاب می نمایید سپاسگزاریم.


ارتباط با ما: 09122136675 – 02128423820


fooladrasuldalakan@gmail.com


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده